STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
obowiązująca
w Przedszkolu Publicznym Nr 9
im. Ewy Szelburg Zarembiny
w Radomiu
gazetka dzieci wersja skrócona SOM
Naczelną i niepodważalną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Przedszkola Publicznego Nr 9 im. Ewy Szelburg Zarembiny w Radomiu jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie, poprzez wspieranie go w rozwoju i rozpoznawanie jego potrzeb. Niniejszy dokument Standardy Ochrony Małoletnich skierowany jest do pracowników (pedagogicznych, niepedagogicznych, praktykantów, wolontariuszy, stażystów) oraz rodziców z którym zostaną zapoznani do 15.08.2024 roku. Dokument został zredagowany, by zyskać poczucie pewności, że nasza jednostka zawsze będzie podejmowała wszelkie możliwe działania, aby zapobiegać krzywdzeniu dzieci.
Wewnętrzne procedury regulujące ochronę dziecka przed przemocą są zgodne z obowiązującymi
w naszej jednostce dokumentami: Statutem, Polityką bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych oraz obowiązującymi przepisami prawa:
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. poz. 1870)
- Ustawę z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 1606)
- Ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 984
ze zm.)
- Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900)
- Ustawę z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (tj. Dz.U. z 2019 r. poz.1781)
- Konwencję o prawach dziecka (Dz. U. 1991 r. nr 120 poz. 526)
- Ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz.U. z 2021 r. poz. 1249 oraz z 2023 r. poz. 289 oraz 535)
Dokument ten reguluje procedury ochrony dzieci przed krzywdzeniem, rozpoznawanie i reagowanie na niepokojące sytuacje w określony procedurami sposób postępowania. Ilekroć w niniejszych procedurach jest mowa o:
-
krzywdzeniu dziecka należy rozumieć – każde zamierzone lub niezamierzone działanie oraz zaniechanie działań ze strony rodzica/opiekuna, które ujemnie wpływa na rozwój fizyczny lub psychiczny dziecka. Krzywdzenie dzieci to też bezczynność społeczeństwa lub instytucji,
a także rezultat takiej bezczynności, który ogranicza równe prawa dzieci i zakłóca ich optymalny rozwój. Można wyróżnić następujące wymiary zjawiska krzywdzenia dziecka:-
przemoc psychiczna – przymus, groźby, obrażanie, wyzywanie, ocenianie, krytykowanie, straszenie, szantażowanie, krzyczenie, wyśmiewanie, lekceważenie,
-
przemoc fizyczna – szarpanie, kopanie, popychanie, policzkowanie, przypalanie papierosem, bicie ręką przy użyciu przedmiotów, klaps,
-
przemoc seksualna – gwałt, wymuszanie pożycia seksualnego, wymuszanie nieakceptowanych zachowań seksualnych,
-
przemoc ekonomiczna – unikanie płacenia alimentów, zakazywanie członkowi rodziny pracy lub edukacji w celu zdobycia zatrudnienia, przywłaszczanie do swoich celów wspólnych środków na utrzymanie rodziny,
-
zaniedbanie – głodzenie, niedostarczanie odpowiedniej ilości jedzenia, nieodpowiednia higiena lub jej brak, niezgłaszanie się z dzieckiem do lekarza (gdy tego wymaga), brak leczenia mimo zaleceń lekarzy, niedopilnowanie w kwestii edukacji, brak przejawiania zainteresowania, w jaki sposób dziecko spędza wolny czas, jaki ma zainteresowania, problemy oraz potrzeby,
-
alienacja rodzicielka – ograniczenie kontaktu i izolowanie dziecka od drugiego rodzica, odcinanie drugiego rodzica od informacji dotyczących dziecka, wymazywanie drugiego rodzica z życia dziecka, niszczenie zdjęć i pamiątek, przedstawianie drugiego rodzica w złym świetle, zakazywanie dziecku swobodnego mówienia i wyrażania miłości do drugiego rodzica;
-
-
przemocy domowej – należy przez to rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:
-
narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,
-
naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,
-
powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę,
-
ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej,
-
istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
-
-
Pracowniku przedszkola – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie umowy pracę, mianowania powołania lub umowy cywilno-prawnej. Osoby pracujące w przedszkolu dzielą się na pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych;
-
Dziecku – osoba przyjęta do przedszkola w toku postępowania rekrutacyjnego, po dopełnieniu wszelkich niezbędnych formalności przez rodziców;
-
Osobie odpowiedzialnej za Wewnętrzne procedury regulujące ochronę dzieci przed krzywdzeniem zwany również koordynatorem – to wyznaczony przez Dyrektora pracownik, sprawujący nadzór nad realizacją wewnętrznych procedur ochrony dzieci przed przemocą;
-
Zespół interwencyjny to powołany przez Dyrektora w przypadku podejrzenia stosowania przemocy fizycznej lub psychicznej o dużym nasileniu oraz podejrzenia wykorzystania seksualnego. W skład zespołu wchodzi: Dyrektor, psycholog, pedagog specjalny, wychowawca i inne osoby mające wiedzę na temat krzywdzenia dziecka.
II. Dotychczasowe działania, które przynosiły pozytywne efekty w ochronie dziecka przed przemocą
Ochrona dzieci przed przemocą w przedszkolu jest niezwykle ważnym zadaniem, a wiele działań przynosi pozytywne efekty w tej dziedzinie. Oto niektóre z dotychczasowych działań, które przyniosły pozytywne efekty w ochronie dzieci przed przemocą w przedszkolu:
-
Edukacja i świadomość:
-
Programy edukacyjne dla personelu przedszkolnego, rodziców i dzieci na temat przemocy, jej negatywnych skutków i jak jej zapobiegać;
-
Warsztaty dla nauczycieli dotyczące rozpoznawania oznak przemocy i skutecznych sposobów jej zapobiegania.
-
Wdrażanie polityki przedszkola:
-
Wprowadzenie jasnych i skutecznych polityk przedszkolnych dotyczących przemocy, włączając w to procedury zgłaszania incydentów i reagowania na nie;
-
Określenie standardów postępowania w przypadku zachowań agresywnych.
-
Monitoring i nadzór:
-
Regularne obserwacje i oceny zachowań dzieci w przedszkolu w celu wykrywania potencjalnych problemów;
-
Monitorowanie pracy personelu pod kątem przestrzegania zasad bezpieczeństwa
i zapobiegania przemocy.
-
Psycholog i doradztwo:
-
Dostęp do specjalistycznego wsparcia psychologicznego dla dzieci doświadczających przemocy lub agresji.
-
Doradztwo rodzicom, nauczycielom i dzieciom w zakresie radzenia sobie z trudnymi sytuacjami.
-
Zasada „zerowej tolerancji”:
-
Wdrożenie zasady „zerowej tolerancji” wobec przemocy i agresji, co oznacza, że wszelkie incydenty są natychmiast reagowanie i rozwiązywane.
-
Włączenie rodziców:
-
Aktywne zaangażowanie rodziców w życie przedszkola i edukację ich w zakresie przeciwdziałania przemocy.
-
Organizacja spotkań i warsztatów dla rodziców na temat znaczenia przyjaznego
i bezpiecznego środowiska przedszkolnego.
-
Współpraca z lokalnymi władzami i organizacjami:
-
Współpraca z lokalnymi organami nadzoru edukacyjnego i innymi instytucjami, które mogą pomóc w zapewnieniu bezpieczeństwa dzieciom.
-
Kreowanie pozytywnego środowiska:
-
Stworzenie atmosfery opartej na szacunku, współpracy i rozwiązywaniu konfliktów
w sposób konstruktywny. -
Promowanie pozytywnych relacji między dziećmi i dorosłymi.
Wdrożenie tych działań przynosi pozytywne efekty w ochronie dzieci przed przemocą w przedszkolu, poprawiając ich bezpieczeństwo i rozwój. Warto również pamiętać, że skuteczność tych działań wymaga ciągłego monitorowania i dostosowywania do zmieniających się potrzeb i sytuacji.
III. Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników
Rozdział 3 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1304) określa obowiązki pracodawców i innych organizatorów w zakresie działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi oraz osób zatrudnianych i dopuszczanych do takiej działalności:
1. Przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, na pracodawcy lub innym organizatorze takiej działalności oraz na osobie, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do takiej działalności ciążą obowiązki określone w ust. 2–8.
2. Pracodawca lub inny organizator uzyskuje informacje, czy dane osoby, o której mowa w ust. 1, są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
3. Osoba, o której mowa w ust. 1, przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189 a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
4. Osoba, o której mowa w ust. 1, posiadająca obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariacie związanej z kontaktami z dziećmi.
5. Osoba, o której mowa w ust. 1, składa pracodawcy lub innemu organizatorowi oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariacie związanej z kontaktami z dziećmi.
6. Jeżeli prawo państwa, o którym mowa w ust. 4 lub 5, nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariacie związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa.
7. W przypadku, gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, o której mowa w ust. 4–6, nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, osoba, o której mowa w ust. 1, składa pracodawcy lub innemu organizatorowi oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189 a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
8. Oświadczenia, o których mowa w ust. 5 i 7, składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
9. Informacje, o których mowa w ust. 2, pracodawca lub inny organizator utrwala w formie wydruku i załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi. Informacje oraz oświadczenia, o których mowa w ust. 3–7, pracodawca lub inny organizator załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do takiej działalności.
10. Wykonanie obowiązków, o których mowa w ust. 1–8, nie jest wymagane przed dopuszczeniem do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, członka rodziny małoletniego, lub osoby znanej osobiście rodzicowi małoletniego albo przedstawicielowi ustawowemu małoletniego, gdy jest ona wykonywana w stosunku do małoletniego dziecka, którego rodzic albo przedstawiciel ustawowy są dopuszczającymi do działalności.
11. Przez członka rodziny, o którym mowa w ust. 10, należy rozumieć osobę spokrewnioną albo osobę niespokrewnioną, pozostającą w faktycznym związku oraz wspólnie zamieszkującą i gospodarującą.
Rekrutacja nauczycieli odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w ustawie – Karta Nauczyciela oraz obowiązku weryfikacji kandydata do zatrudnienia w Centralnym Rejestrze Orzeczeń Dyscyplinarnych oraz w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym.
Rekrutacja pracowników administracji i obsługi odbywa się na zasadach określonych w ustawie o pracownikach samorządowych i przepisach wykonawczych oraz obowiązku weryfikacji kandydata do zatrudnienia w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym.
IV. Standardy Ochrony Małoletnich – Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim, a personelem placówki w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich
Nadrzędnym celem wszelkich działań podejmowanych przez personel przedszkola jest promowanie dobra dziecka i jego najlepszego interesu. Personel traktuje każde dziecko z szacunkiem, dbając o jego godność oraz potrzeby. Absolutnie niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie wobec dziecka. Personel w pełni przestrzega obowiązującego prawa, wewnętrznych przepisów instytucji oraz swoich kompetencji w celu osiągnięcia tych celów. Zasady tworzenia bezpiecznych relacji z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów, studentów (praktykantów) oraz wolontariuszy i są potwierdzone przez podpisanie odpowiedniego oświadczenia
Pracownicy Przedszkola Publicznego Nr 9 im. Ewy Szelburg Zarembiny w Radomiu zobowiązani są do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi. Należy za każdym razem rozważyć, czy reakcja, komunikat lub działanie wobec dziecka jest adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione
i sprawiedliwe wobec innych dzieci.
Pracowniku! Działaj w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji Twojego zachowania.
Gdy do Przedszkola uczęszcza dziecko przewlekle chore nauczyciel zobowiązany jest zapoznać się
z pozyskanymi przez przedszkole informacjami na temat choroby dziecka oraz wynikających z niej ograniczeń w funkcjonowaniu. Nauczyciel zobowiązany jest wspólnie z specjalistami zatrudnionymi
w przedszkolu dostosować formy pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej do możliwości psychofizycznych tego dziecka.
Komunikacja z dziećmi
-
W komunikacji z dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek.
-
Słuchaj uważnie dzieci i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
-
Nie wolno Ci zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno Ci krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
-
Nie wolno Ci ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje
o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej. -
Szanuj prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnij mu to najszybciej jak to możliwe.
-
Nie wolno Ci zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie
w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby). -
Zapewnij dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć Tobie lub wskazanej osobie (w zależności od procedur interwencji, jakie przyjęła instytucja) i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
Kontakt fizyczny z dziećmi
Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka wdanym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Kieruj się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy Twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
-
Nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka.
-
Nigdy nie dotykaj dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
-
Zawsze bądź przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.
-
Nie angażuj się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.
-
Zachowaj szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach powinieneś reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
-
Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się
z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze poinformuj o tym osobę odpowiedzialną i/lub postąp zgodnie zobowiązującą procedurą interwencji. -
W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, unikaj innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu i w korzystaniu z toalety.
Kontakty poza godzinami pracy
Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
-
Nie wolno Ci zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy.
-
Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy jest ( e-mail, kontakt telefoniczny).
-
Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, musisz poinformować o tym dyrekcję, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
-
Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.
V. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego.
1. Pracownik Przedszkola Publicznego nr 9 w Radomiu, ul. Kalińska 4, który powziął informację lub podejrzewa, że małoletni może być krzywdzony sporządza stosowną notatkę służbową, którą przekazuje psychologowi lub pedagogowi specjalnemu i informuje wychowawcę. Pedagog specjalny lub psycholog powiadamia dyrektora. (zał. nr 1).
2. Dyrektor, psycholog/pedagog specjalny, wychowawca i osoba zgłaszająca możliwość krzywdzenia małoletniego dokonują oceny czy zagrożone jest życie i zdrowie dziecka ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji uczniów niepełnosprawnych oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jeżeli pracownicy ocenią, że życie lub zdrowie dziecka jest zagrożone, bezzwłocznie wdrażane jest postępowanie opisane w punkcie 3 Standardów.
3. W przypadku, gdy nie ma takiego zagrożenia, ale nadal istnieje podejrzenie krzywdzenia małoletniego wychowawca, a w razie jego nieobecności pedagog specjalny lub psycholog informuje rodzica w wiadomości telefonicznej o zaistniałej sytuacji.
4. Kiedy incydenty powtarzają się, zwłaszcza gdy osobą pokrzywdzoną jest ta sama osoba, sytuacja traktowana jest jak sytuacja krzywdzenia małoletniego (patrz pkt. 1).
5. W sytuacji, gdy potencjalnym sprawcą krzywdzenia dziecka jest rodzic, wyłącza się go z działań, spotkań i ustaleń, jeśli to miałoby narazić dziecko na dalsze krzywdzenie. W takiej sytuacji rozmowy i ustalenia prowadzi się z drugim rodzicem.
6. W sytuacji, gdy rodzic/rodzice są potencjalnymi sprawcami krzywdzenia dziecka, nawiązuje się współpracę z odpowiednimi służbami/instytucjami, by zabezpieczyć dziecko.
7. W przypadku potwierdzenia zdarzenia krzywdzenia/przemocy wobec małoletniego przez rodzica/prawnego opiekuna, dyrektor szkoły uruchamia procedurę Niebieskiej Karty (także w przypadku uzasadnionego podejrzenia) i powiadamia odpowiednie instytucje: Policję lub Prokuraturę oraz Sąd Rodzinny i Nieletnich.
8. W przypadku, gdy występuje podejrzenie krzywdzenia/przemocy wobec małoletniego przez pracownika przedszkola, dyrektor przedszkola stosuje kary porządkowe lub powiadamia odpowiednie instytucje: Komisję Dyscyplinarną dla Nauczycieli, Prokuraturę, Policję.
9. Dyrektor przedszkola, po otrzymaniu informacji o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego powołuje Przedszkolny Zespół Interwencyjny w celu organizacji pomocy dla małoletniego, w skład którego wchodzą: dyrektor, wychowawca grupy, pedagog specjalny/psycholog, pracownik zgłaszający podejrzenie krzywdzenia. W spotkaniu Zespołu Interwencyjnego mogą uczestniczyć także inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka.
10. Przedszkolny Zespół Interwencyjny:
– opracowuje plan wsparcia dla małoletniego ( zał. nr 3).
VI. Zasady ustalania Planu Wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
Plan Wsparcia tworzy Przedszkolny Zespół Interwencyjny powołany przez dyrektora szkoły w terminie do 7 dni roboczych od daty pozyskania informacji o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego.
Plan Wsparcia powinien zawierać:
- dane dziecka,
- przyczynę podjęcia interwencji (forma krzywdzenia),
- planowane działania pracowników przedszkola, w tym formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
- spotkanie z opiekunami małoletniego (opis i ustalenia),
- formę podjętej interwencji, nazwę instytucji wraz z datą sporządzenia dokumentu.
Wychowawca wraz z psychologiem lub pedagogiem specjalnym przedstawia rodzicom/prawnym opiekunom małoletniego przygotowany plan wsparcia z zaleceniem współpracy w jego realizacji.
Wychowawca monitoruje realizację planu i bieżącą sytuację małoletniego.
VII. Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury ,, Niebieskiej Karty”
1. Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie Sądu Rodzinnego i Nieletnich następuje w przypadku uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia dziecka (pkt V niniejszych Standardów).
2. Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego do organów ścigania składa dyrektor przedszkola.
3. Zawiadomienie do Sądu Rodzinnego i Nieletnich składa dyrektor przedszkola.
4. Procedura „Niebieskiej Karty” jest wszczynana w przypadku uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia dziecka (pkt. V w niniejszych Standardów).
5. Osobami odpowiedzialnymi za wszczęcie procedury „Niebieskie Karty” (wypełnienie części A ,,Niebieskiej Karty’’) jest pedagog specjalny/psycholog/wychowawca grupy, do której uczęszcza krzywdzony małoletni.
6. Osoba wypełniająca Kartę przekazuje jej oryginał przewodniczącemu Zespołu Interdyscyplinarnego przy ul. Grabowej 17 w Radomiu w przeciągu 5 dni roboczych. Jedną kopię dostarcza do II Komisariatu Policji w Radomiu przy ul. J. Radomskiego 2, a drugą pozostawia w Przedszkolu Publicznym nr 9 w Radomiu, ul. Kalińska 4 w gabinecie pedagoga specjalnego/psychologa.
VIII. Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów
- Oceny Standardów dokonuje się co najmniej raz na dwa lata.
- Przeglądu Standardów dokonuje zespół do spraw aktualizacji Standardów, powołany przez dyrektora przedszkola.
- Po dokonaniu oceny Standardów, zespół dokumentuje ją na piśmie i w razie potrzeby rekomenduje wprowadzenie zmian w Standardach.
- Zmiany wprowadzane są zarządzeniem dyrektora przedszkola.
- Z zaktualizowanymi Standardami zapoznawani są wszyscy pracownicy przedszkola oraz dzieci i rodzice.
- Zaktualizowane Standardy zamieszcza się w wersji pełnej i skróconej na stronie Internetowej przedszkola oraz w budynku przedszkola na tablicy informacyjnej.
IX. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
-
Osobą odpowiedzialną za przygotowanie pracowników do stosowania Standardów jest dyrektor przedszkola.
-
Dyrektor przedszkola może wyznaczyć osobę w celu zapoznania personelu placówki
z wymogami określonymi w Standardach. -
Pracownicy pedagogiczni zapoznawani są ze Standardami podczas zebrania rady pedagogicznej.
-
Pracownicy niepedagogiczni przygotowywani są do stosowania Standardów podczas zebrania z dyrektorem przedszkola.
-
Po zapoznaniu się ze Standardami i zasadami ich stosowania, każdy pracownik podpisuje imienne oświadczenie, które dołączane jest do teczki akt osobowych pracownika. (zał. nr 4.)
X. Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim Standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
- Zapoznanie ze Standardami Ochrony Małoletnich następuje w sposób dostępny dla rodziców i dzieci.
- Rodzice/opiekunowie prawni dzieci zostają poinformowani o Standardach Ochrony Małoletnich na zebraniu z rodzicami oraz poprzez wywieszenie dokumentu na tablicy informacyjnej w przedszkolu.
- Małoletni uczęszczający do Przedszkola Publicznego nr 9 zostają poinformowani o Standardach przez wychowawcę grupy.
- Standardy Ochrony Małoletnich zostają również udostępnione poprzez ich zamieszczenie, wraz z wersją skróconą dla małoletnich na stronie internetowej Przedszkola Publicznego nr 9.
XI. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia:
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu:
-
wychowawca
-
dyrektor
-
psycholog lub pedagog specjalny
Osoby odpowiedzialne za udzielanie wsparcia małoletniemu:
-
pracownik, który jako pierwszy pozyskał informację o zdarzeniu zagrażającym małoletniemu,
-
wychowawca
-
psycholog
-
pedagog specjalny
XII. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego
Dokumentowanie zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego:
- notatka służbowa (zał. nr 1)
- plan wsparcia małoletniego ( zał. nr 3)
- kopia części A „Niebieskiej Karty” ( w przypadku uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy domowej)
- dokumentacja potwierdzająca zgłoszenie do uprawnionych organów zewnętrznych:
- wnioski do Sądu, zawiadomienie wysłane na Policję, do Prokuratury (w przypadku zaistnienia podejrzenia popełnienia przestępstwa wobec małoletniego).
- Wszystkie powyższe dokumenty są przechowywane w gabinecie pedagoga/psychologa w zabezpieczonej szafie.
XIII. Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone
Zasady bezpiecznych relacji między dziećmi w tym zachowania niedozwolone:
- nauczyciele i personel przedszkola chronią dzieci i zapewniają im bezpieczeństwo, dbając o prawidłowe relacje między dziećmi;
- dzieci mają obowiązek przestrzegania zasad i norm zachowania określonych w statucie przedszkola;
- dzieci akceptują i szanują siebie nawzajem;
- kontakty między dziećmi cechuje zachowanie przez nie wysokiej kultury osobistej, np. używanie zwrotów grzecznościowych (m.in. proszę, przepraszam, dziękuję), uprzejmość, życzliwość, wolny od wulgaryzmów językowych;
- dzieci nie naruszają praw innych dzieci – nikogo nie dyskryminują ze względu na jakąkolwiek jego odmienność;
- dzieci wzajemnie sobie pomagają, nie wyśmiewają i nie krytykują innych;
- dzieci mają prawo do własnych poglądów, ocen i spojrzenia na świat oraz wyrażania ich, pod warunkiem, że sposób ich wyrażania wolny jest od agresji i przemocy oraz nikomu nie wyrządza krzywdy;
- bez względu na powód, agresja i przemoc fizyczna, słowna lub psychiczna wśród dzieci nie może być przez nie akceptowana lub usprawiedliwiona.
- Dzieci nie mają prawa stosować z jakiegokolwiek powodu słownej, fizycznej i psychicznej agresji i przemocy wobec swoich koleżanek i kolegów;
- jeśli dziecko jest świadkiem stosowania przez inne dziecko jakiejkolwiek formy agresji lub przemocy, szuka pomocy u osoby dorosłej;
- wszystkie dzieci znają obowiązujące w przedszkolu procedury bezpieczeństwa – wiedzą, jak zachowywać się w sytuacjach, które zagrażają ich bezpieczeństwu lub bezpieczeństwu innych dzieci, gdzie i do kogo dorosłego mogą w przedszkolu zwrócić się o pomoc;
Niedozwolone zachowania dzieci w przedszkolu:
- Stosowanie agresji i przemocy wobec dzieci/innych osób:
a) agresji i przemocy fizycznej w różnych formach, np.:
– bicie/uderzanie/popychanie/kopanie/opluwanie,
– nadużywanie swojej przewagi nad inną osobą,
– fizyczne zaczepki,
– zmuszanie innej osoby do podejmowania niewłaściwych działań,
– rzucanie w kogoś przedmiotami,
b) agresji i przemocy słownej w różnych formach, np.:
– obelgi, wyzwiska,
– wyśmiewanie,
– bezpośrednie obrażanie,
c) agresji i przemocy psychicznej w różnych formach, np.:
– wulgarne gesty,
– straszenie,
- stwarzanie niebezpiecznych sytuacji w przedszkolu np. rzucanie kamieniami, przynoszenie do przedszkola ostrych narzędzi, innych niebezpiecznych przedmiotów;
- opuszczanie sali bez zgody nauczyciela. Wyjście bez zezwolenia poza teren budynku przedszkola,
- celowe nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć i zabaw organizowanych w przedszkolu.
- Celowe zachowania zagrażające zdrowiu bądź życiu; niewłaściwe zachowanie podczas wycieczek, wyjść poza teren przedszkola, wyjść na plac zabaw /oddalanie się od grupy, poza wyznaczony teren, łamanie zasad bezpieczeństwa;
- zabieranie własności kolegów/koleżanek lub innych osób oraz własności przedszkola;
- rozwiązywanie w sposób siłowy konfliktów z kolegami. Udział w bójce; obrażanie kolegów/koleżanek lub innych osób w przedszkolu z powodu odmienności, przekonań, religii, światopoglądu, pochodzenia, statusu ekonomicznego i społecznego, niepełnosprawności, wyglądu i innych;
- niereagowanie na niewłaściwe zachowania kolegów (bicie, wyzywanie, dokuczanie.
XVI. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet
Obowiązkiem prawnym przedszkola jest takie wykorzystanie sieci, które będzie adekwatne do poziomu dojrzałości poznawczej i emocjonalno-społecznej dziecka oraz nie będzie mu szkodzić ani zagrażać jego rozwojowi psychofizycznemu. Do potencjalnych zagrożeń płynących z użytkowania sieci należy zaliczyć:
- dostęp do treści niezgodnych z celami wychowania i edukacji (narkotyki, przemoc, pornografia, hazard),
- działalność innych użytkowników zagrażająca dobru dziecka,
- oprogramowanie umożliwiające śledzenie i pozyskanie danych osobowych użytkowników przedszkolnej sieci.
Infrastruktura sieciowa przedszkola umożliwia dostęp do Internetu personelowi, wyłącznie w czasie zajęć:
- Sieć jest monitorowana w taki sposób, aby możliwe było zidentyfikowanie sprawców ewentualnych nadużyć.
- Rozwiązania organizacyjne na poziomie przedszkola bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.
- Na wszystkich komputerach z dostępem do Internetu na terenie przedszkola jest zainstalowane i oraz systematycznie aktualizowane oprogramowanie antywirusowe, antyspamowe i firewall.
- W przedszkolu wyznaczony jest pracownik odpowiedzialny za bezpieczeństwo sieci.
- Korzystanie z multimediów, Internetu i programów użytkowych służy wyłącznie celom edukacyjnym.
Dzieci nie mogą korzystać z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu podczas zajęć wychowawczo-opiekuńczych i edukacyjnych.
XV. Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie.
Przedszkole ma obowiązek podejmować działania zabezpieczające dzieci przed łatwym dostępem do tych treści z sieci, które mogą zagrażać ich prawidłowemu rozwojowi.
Pod pojęciem „treści szkodliwe i zagrożenia z sieci” rozumiane są:
- treści szkodliwe, niedozwolone, nielegalne i niebezpieczne dla zdrowia (pornografia, treści obrazujące przemoc, promujące działania szkodliwe dla zdrowia i życia dzieci, popularyzujące ideologię faszystowską i działalność niezgodną z prawem, nawołujące do samookaleczeń i samobójstw, korzystania z narkotyków;
- różne formy cyberprzemocy, np. nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów z użyciem sieci oraz podszywanie się w sieci pod kogoś wbrew jego woli.
Podstawowe działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści szkodliwych i zagrożeń z sieci:
- monitorowanie działania i aktualizowanie programu antywirusowego, zapory sieciowej; stosowanie filtrów antyspamowych;
- edukacja medialna – dostarczanie dzieciom wiedzy i umiejętności dotyczących posługiwania się technologią komunikacyjną;
- prowadzenie systematycznych działań wychowawczych (integracja dzieci w grupie, budowanie dobrych relacji pomiędzy dziećmi wprowadzanie norm grupowych; uczenie dzieci odróżniania dobra od zła);
- prowadzenie działań profilaktycznych propagujących zasady bezpiecznego korzystania z sieci oraz uświadamiających zagrożenia płynące z użytkowania różnych technologii komunikacyjnych.
Celem tych działań jest:
- poszerzanie wiedzy na temat różnych form cyberprzemocy, prewencji oraz sposobu reagowania w przypadku pojawienia się zagrożenia,
- ukazanie sposobów bezpiecznego korzystania z sieci, w tym przestrzeganie przed zagrożeniami płynącymi z niewłaściwego użytkowania urządzeń multimedialnych,
- włączenie rodziców dzieci w działania przedszkola na rzecz zapobiegania cyberprzemocy – edukacja na temat cyberprzemocy i zagrożeń z sieci: warsztaty, szkolenia dla rodziców, udostępnianie materiałów i publikacji, w tym polecanie i wskazywanie sposobów instalowania ochrony rodzicielskiej;
- podejmowanie interwencji w każdym przypadku ujawnienia lub podejrzenia cyberprzemocy lub ujawnienie niebezpiecznych treści,
- określenie procedury wskazującej osoby w przedszkolu, do których należy się zwrócić oraz działania, które należy podjąć w sytuacji znalezienia niebezpiecznych treści na komputerze lub zjawiska doświadczonej/zaobserwowanej cyberprzemocy.
Ochrona wizerunku
- W przedszkolu na początku roku szkolnego pozyskiwane są pisemne zgody rodziców na publikację wizerunku dzieci na potrzeby dokumentacji fotograficznej działań podejmowanych przez placówkę.
- Nagrania obrazu zawierające dane osobowe dzieci, pracowników i innych osób, których w wyniku tych nagrań można zidentyfikować, przedszkole przetwarza wyłącznie do celów, dla których zostały zebrane i przechowywane przez okres nie dłuższy niż 3 miesiące od dnia nagrania.
- Niedopuszczalne jest publikowanie na prywatnych kontach pracowników przedszkola zdjęć i filmów z wizerunkiem dzieci. Jedyną możliwością jest udostępnienie publikacji z oficjalnych stron przedszkola.
- Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
Naruszenie prywatności
- Pracownik, który poweźmie informację o poważnym naruszeniu wizerunku lub zagrożeniu prywatności małoletniego w przedszkolu, powinien niezwłocznie przekazać ją w formie notatki służbowej administratorowi systemów informatycznych i dyrektorowi przedszkola.
- Administrator systemów informatycznych oraz dyrektor szkoły podejmują natychmiastowe działania w celu zabezpieczenia danych i ograniczenia dalszego dostępu do informacji niejawnych.
- Po ustaleniu okoliczności zdarzenia i udokumentowaniu pozyskanych informacji w/w osoby przekazują pozyskane informacje ekspertowi ds. bezpieczeństwa cyfrowego w organie prowadzącym przedszkole.
- W przypadku poważniejszych zagrożeń i w sytuacji, gdy naruszenie prywatności jest spowodowane przez osoby spoza szkoły, dyrektor szkoły przekazuje zebrane informacje właściwym organom ścigania.
Załącznik nr 1 – Karta interwencji
1. Imię i nazwisko dziecka | ||
2. Przyczyny interwencji (forma krzywdzenia) | ||
3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia | ||
4.Opis działań podjętych przez pedagoga/psychologa. |
Data |
Działanie |
5. Spotkanie z opiekunami dziecka |
Data |
Opis spotkania |
6. Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe) |
|
|
7. Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji. | ||
8. Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli jednostka uzyskała informację o wynikach/działaniach jednostki/działania rodziców |
Data |
Działanie |
Załącznik nr 2 – Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony dzieci
……………………………..
(Miejscowość, data)
Ja, …………………………………………… PESEL ……………………………………………… oświadczam, że nie byłam/em skazany za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowania karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.
Ponadto oświadczam, że zapoznałem się z zasadami ochrony dzieci obowiązującymi w Przedszkolu Publicznym Nr 9 im. Ewy Szelburg Zarembiny w Radomiu i zobowiązuje się do ich przestrzegania.
…………………………….
(podpis)
Załącznik nr 3 – Plan wsparcia małoletniego
Plan Wsparcia Małoletniego
Data…………….
Imię i nazwisko małoletniego, grupa: |
||
Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia) |
||
Planowane działania pracowników przedszkola, w tym formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej. |
||
Spotkanie z opiekunami małoletniego |
data: |
Opis spotkania |
Ustalenia ze spotkania |
Podpisy
Załącznik nr 4 – Oświadczenie pracownika
Wzór. – Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z polityka ochrony dzieci przez krzywdzeniem
……………………… ………………….., dnia ………
(imię i nazwisko)
………………………..
(stanowisko)
OŚWIADCZENIE
Ja niżej podpisana/y oświadczam, że zapoznałem/łam się z Standardami Ochrony Małoletnich
w Przedszkolu Publicznym Nr 9 im. Ewy Szelburg Zarembiny w Radomiu i przyjmują ją do realizacji.
…………………………….
(czytelny podpis)
gazetka dzieci wersja skrócona SOM
Najnowsze komentarze